Internet niet in trek als bron van informatie voor gemeenteraadsverkiezingen

In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen heeft onderzoeksbureau I&O uitgezocht waar de kiezers hun informatie vandaan halen. Uit dit onderzoek, dat werd gehouden onder tienduizend kiezers, is naar voren gekomen dat een overgrote meerderheid van de kiezers, ongeveer negentig procent, zich vooral baseert op informatie uit traditionele media zoals kranten, radio en televisie.

Verder kwamen de onderzoekers van I&O te weten dat zo’n veertig procent van de kiezers een online test doen op een of andere website, bijvoorbeeld kieskompas.nl of stemwijzer.nl.. De groep kiezers die op andere manieren via het internet informatie verzamelen over de verkiezingen, bijvoorbeeld door zich in te lezen op de websites van de politieke partijen of door social media te raadplegen, maakt ongeveer dertig procent uit van de totale bevolking. Dat is opvallend, want meer dan 90% van de bevolking beschikt over een internetaansluiting. Overigens betaalt een meerderheid hier teveel voor en zou er door over te stappen naar een goedkoper internetabonnement of combinatie abonnement aanzienlijk kunnen worden bespaard, tot bijna € 300 per jaar. Klik hier om te vergelijken of u niet te veel betaalt.

Relatief veel kiezers die zich baseren op kranten, radio en televisie spreken in het onderzoek van I&O een voorkeur uit voor het CDA of voor ouderenpartij 50Plus. Onder de mensen die antwoordden dat ze zich op de verkiezingen voorbereiden door een online test te doen, blijken zich vooral aanhangers te bevinden van D66, Groenlinks en de Partij voor de Dieren.

Ook de naaste omgeving blijkt een belangrijke rol te spelen bij het bepalen van de keuze op welke partij men bij de gemeenteraadsverkiezingen zal gaan stemmen. Gesprekken met vrienden en familie worden na de traditionele media het vaakst genoemd als houvast om tot een keuze te komen. Ongeveer tien procent van de ondervraagden zegt naar verkiezingsbijeenkomsten te gaan om zich een mening over de partijen te vormen.

Volgens de onderzoekers is de leeftijd van de mensen die hun informatie online verzamelen ‘aanmerkelijk vaker’ ergens tussen de 18 en 35 jaar. Diezelfde groep blijkt minder af te gaan op de traditionele media.

MEDEDELINGEN
De website is momenteel onder constructie, onze excuses voor het ongemak.